Az egészségpénztár nem egészségügyi, hanem pénzkezelő intézményként viselkedik
Az egészségügyi intézmények erőltetett ütemű államosítása, a munkaadói járulék adóvá minősítése, az egészségbiztosítási alap önállóságának végleges felszámolása, a dolgozók után fizetett üzleti egészségbiztosítás adó- és járulékmentessé tétele – csak néhány az elmúlt hónapok intézkedései közül. Milyen kormányzati koncepció húzódhat meg mindezek mögött? Erről kérdezte Péteri János szociológust, a GKI Egészségügy-kutató Intézetének vezető tanácsadóját a Medical Online.
Egyre többször hallani, hogy a társadalombiztosítás helyét és szerepét üzleti biztosítók veszik majd át. Azt persze nem tudni, hogy az egymást követő intézkedések valóban ezt a célt szolgálják-e, mint ahogy azt sem, hogy a kormány döntéseiben mennyi a tudatosság, az improvizáció, s a kényszer szülte elem.
Az biztos, hogy nincs valóságalapjuk azoknak a vélekedéseknek, miszerint üzleti biztosítók bevonása várható a társadalombiztosítás helyére. A tanácsadó úgy látja, hogy az egészségügyi rendszer finanszírozását a központi akarat erőteljesebb érvényre juttatásával, államosítással kívánják megoldani. Így most az állami irányítású közegészségügy és a társadalombiztosítási finanszírozás „szimbiózisa" valószínűsíthető. A finanszírozás ugyanis nem lehet független a szolgáltató intézmények tulajdonlásától, irányításától, belső hatalmi viszonyaitól – ezek együtt alkotják az egészségügyi ellátás rendszerét.
Lehetséges, hogy az államosítás csupán egy közbülső lépés, s mi csak akkor értesülünk majd a tényleges kormányzati akaratról, ha feláll a régóta vágyott új, karcsúbb szolgáltatói struktúra?
A 2009-es adatok szerint Magyarországon közel 30 százalék az összes egészségügyi ráfordításból a magánfinanszírozás részesedése. A magánfinanszírozás körülbelül felét álló háztartások kiadásai többnyire nem intézményesített formában, hanem készpénzben vándorolnak egészségügyi célokra – patikára, gyógyászati segédeszközre, magánellátásra, paraszolvenciára. S bár vannak ellenkező példák, ugyanez látható a magánfinanszírozás intézményeinél is: az önkéntes egészségpénztár tagja elmegy a magánorvoshoz, kifizeti zsebből a számlát, s az azon szereplő összeget később a pénztár – formálisan szerződve erre a tag magánorvosával – kifizeti neki. Nem nagyon különböznek ettől az üzleti egészségbiztosítások sem, alapvetően azok is utólag, készpénzben fizetnek.
Ami gond: az egészségpénztár nem egészségügyi, hanem pénzkezelő intézményként viselkedik, nemigen derül ki számára, de nem is akar nagyon beleszólni, hogy milyen minőségű egészségügyi szolgáltatást kapott ügyfele. A biztosítóknál ma jellemző összegbiztosítási szolgáltatás részben hálapénzre megy el, azaz egy fillért sem lát belőle az egészségügyi rendszer.
Amennyiben a magánbiztosítás bármilyen formában szóba jön, az első érv ellene, hogy kettészakítja a rendszert szegény és gazdag ellátásra.