Soron kívül igényelhetnek e-személyit az orvosok az egészségügyi informatikai rendszer használatához.
November 1-jén elindul az egységes egészségügyi informatikai rendszer, az ún. Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT). A felhőalapú kommunikációs tér célja, hogy összekapcsolja egymással az egészségügyi ellátókat. Minden közpénzből finanszírozott egészségügyi szolgáltatónak, beleértve a kórházakat, klinikákat, háziorvosokat, gyógyszertárakat ide kell feltöltenie a betegekkel kapcsolatos információkat. Az adatfeltöltést végző személyek belépéséhez elektronikus személyi igazolvány szükséges, amit az orvosok – az egyetem és az érintett önkormányzatok, valamint a Belügyminisztérium egyeztetése alapján – a kormányablakokban soron kívül igényelhetnek.
Az e-személyi legyártásához szükséges néhány napos átfutási idő miatt javasolt még október közepéig elintézni az igényléshez szükséges adminisztrációt - hívta fel a figyelmet a Semmelweis Egyetem honlapja.
Felkészülve az EESZT-hez való kötelező kapcsolódásra, a Semmelweis Egyetem kancellárja – a Klinikai Központ elnökével egyetértésben – egy projektet indított, melynek részeként többek között az érintett munkatársak már korábban kaptak egy tájékoztató körlevelet az e-személyi szükséges kiváltásáról, amit időpont kérése után bármely kormányablakban sorban állás nélkül igényelhetnek, és néhány nap átfutással kapják kézhez – mondta el Dr. Bíró Zoltán, az Informatikai Igazgatóság vezetője.
Hangsúlyozta, hogy az e-személyi kiváltása, és november elsejétől a betegadatok feltöltése az EESZT-be jogszabályi kötelezettség.
Dr. Valent Sándor, az Orvosszakmai, Finanszírozási és Minőségbiztosítási Főigazgatóság orvos főigazgatója a visszajelzések és személyes tapasztalatai alapján elmondta, hogy az ügyintézés nagyjából 15 percig tart és ingyenes. Dr. Bíró Zoltán hozzátette, hogy akinek már van elektronikus személyi igazolványa, de ahhoz nem igényelt korábban elektronikus aláírást, annak is szükséges beszereznie az e-SZIG-hez tartozó aláíró tanúsítványt.
A következő időszakban az Informatikai Igazgatóság telepíti az e-személyik leolvasásához szükséges kártyaolvasókat, amelyek csak az E-Medsol rendszerben lesznek használhatóak – tette hozzá az igazgató. Kitért rá, hogy az EESZT-hez szükséges jogosultságok meghatározása előtt szükséges minden Medsol felhasználó meglévő jogosultságainak felülvizsgálata, amelyben a klinikákra fontos szerep hárul majd. Mint arról beszámolt, az ÁEEK bevonásával egy átfogó tájékoztató szervezése is folyamatban van, amelynek keretében minden, az EESZT-vel kapcsolatos információról igyekeznek tájékoztatni az egészségügyi dolgozókat.
Az EESZT egy felhőalapú technológiát használó kommunikációs tér, a jelenleg elérhető legmagasabb fokú adatvédelemmel rendelkezik. A betegek a Lakossági Portálon keresztül tekinthetik meg az adataikat (egészségügyi alapadatok, receptek, beutalók, kórtörténet és kapcsolódó leletek, ambuláns lapok stb.), a belépéshez ügyfélkapus belépési azonosítóra és érvényes TAJ-számra van szükségük. Az ún. Ágazati Portált kizárólag a szakmai felhasználók érhetik el, akik az intézményi szerepkörükhöz rendelt jogosultságaiknak megfelelő tartalmat láthatnak – olvasható az EESZT honlapján, ahol bővebb információ is található a rendszerről - írták.