• nátha
    • Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

      Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

      Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

A napszemüveg balesetveszélyes is lehet

Aktuális MA 13:00
A napszemüveg balesetveszélyes is lehet

A megfelelő napszemüveg kiválasztása jelentős mértékben hozzájárulhat a vezetési biztonság növeléséhez – derült ki egy, a kérdést vizsgáló kutatásból. Nem mindegy a lencseszín és a sötétítés mértéke sem.

A napszemüvegek sötétítése több hasznos funkcióval szolgál: csökkentheti a fényerőt vezetés közben, ezáltal javítva a látást, vagy blokkolhatja a kék fényt képernyőhasználat esetén. Azt azonban fontos tudni, hogy a lencsék árnyalatának semmi köze nincs az UV-védelemhez. A káros sugarak ellen a felületükre felvitt, gyakran láthatatlan bevonat óvja látásunkat, azaz az átlátszó változatok ugyanolyan hatékonyak lehetnek. Talán sokaknak meglepő lehet, hogy a napsütötte autópályán például nem a „minél sötétebb, annál jobb” elve érvényesül: egy ausztráliai kutatás kimutatta, hogy a túl sötét lencsék viselése lassíthatja a vizuális információ feldolgozását, például 120 km/h sebességnél történő fékezés során 50 centiméter különbséget is eredményezhet.

A 4-es kategóriájú lencse nem javasolt

A lencsék fényáteresztő kategorizálása tehát fontos szempont lehet szemüvegválasztáskor. Az 1-es kategóriába tartozó változatok kb. 20-50% fényt szűrnek ki, míg a 4-es, ami a legmagasabb és egyben legsötétebb kategória, 97% feletti fényszűrést biztosít. A 4-es kategóriájú lencsék már nem alkalmasak a közúti vezetéshez, mert lassítják a reakcióidőt, távolságbecslési problémákat okoznak és befolyásolják a mélységérzetet. Árnyékos útszakaszon vagy alagutakban kritikusak lehetnek ezek a hatások.

A különböző lencseszínek is különböző helyzetekben ideálisak

A szürke lencséket vezetéshez és szabadtéri sportokhoz ajánlják a szakértők, míg a sárga és narancssárga árnyalatok fokozzák a kontrasztot, így havas körülmények között különösen hasznosak lehetnek. A zöld csökkenti a tükröződést, a barna blokkolja a kék fényt és javítja a kontrasztot természetes környezetben. A vöröses árnyalatok nyugtató hatásuk miatt lehetnek hasznosak, például hosszú autóutak során. A kék árnyalatok a fényviszonyoktól függően szintén csökkenthetik a tükröződést. A napszemüveg lencsék kiválasztásánál ezért nem csupán az esztétikai szempontokat kell figyelembe venni, hanem a lencseszínek tulajdonságait is.

Az UV-védelem csak a minimum

Ne adjuk alább – a fényvédő szemüveg biztosítson 100%-os UV-védelmet. Érdemes lehet nagyobb lencsét választani, mert így minimalizálni lehet a szűretlen UV-fény bejutását a szemek széle mentén. A polarizált lencséjű napszemüvegek további védelmet nyújtanak a víz, a hó és az üveg visszatükröződése ellen. Vezetésnél egy szembejövő autó motorháztetőjéről visszatükröződő vakító fény ellen is hasznos védelmet nyújthat.

Erre van szükséged, ha vezetéshez (is) keresel napszemüveget

Érdemes a következő feltételeknek megfelelő napszemüveget választani, ha vezetni tervezel benne: 100%-os UV védelem, szürke vagy barna árnyalatú lencseszín, polarizált lencsék a vakító fény csökkenésére, 2-3-as kategória a fényviszonyok optimalizálására, és megfelelő keretforma, amely nem korlátozza a perifériás látást.