Az iskolai étkeztetés területén egyre nagyobb figyelmet kap a svédasztalos menzarendszer. Vajon hogyan szolgálja ez a gyerekek egészségét, és mi lehet a módszer hátulütője?
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Oktatási Programja összegyűjtötte azokat a legfontosabb szempontokat, amelyek betartása nélkülözhetetlen a szabadszedéses menza biztonságos kialakításához és működtetéséhez.
A svédasztalos menzarendszer legnagyobb előnye a rugalmasság: a gyerekek saját ízlésük szerint állíthatják össze ebédjüket. Így mindenki könnyebben választ olyan ételeket és olyan mennyiségben, amelyet valóban elfogyaszt. Iskolai környezetben a modell egyedi edukációs lehetőségként is alkalmazható, amellyel a gyermekek megismerkedhetnek az élelmiszerbiztonság és a tudatos táplálkozás alapjaival, kipróbálhatnak új ízeket és felelősségteljesebb döntéseket hozhatnak étkezéssel kapcsolatban.
A svédasztalos menza kialakítása az étkeztető részéről alapos előkészítést igényel. Ehhez szükséges a személyi és tárgyi feltételek biztosítása, amibe beletartozik az étterem megfelelő mérete és a szükséges dolgozói létszám. A módszer gördülékeny alkalmazását segíti az étkezésre szánt időkeret és a csoportbeosztás átgondolt megtervezése, továbbá a szabályok egyértelmű rögzítése és házirendbe foglalása. A rendszer sikerének alapfeltétele minden érintett – a konyhai dolgozók, pedagógusok, szülők és gyermekek – folyamatos tájékoztatása és oktatása. A biztonságos ételkínálat érdekében elengedhetetlen a korszerű tálalóeszközök, valamint a megfelelő kapacitású hűtő- és melegentartó berendezések használata. Külön figyelmet érdemel a tányérok, evőeszközök és poharak higiénikus, szennyeződéstől védett elhelyezése.
Bevált gyakorlat készételeknél a szakaszos kihelyezés, vagyis mindig csak az adott csoport számára elegendő mennyiség feltálalása. Az ételeket javasolt plexi lemezzel védeni a cseppfertőzés és a fizikai szennyeződés elkerülése érdekében. Hatékony megoldás lehet az eszközök és ételek megfelelő sorrendben való kihelyezése: tálca, nyéllel felfelé elérhető evőeszközök, szalvéta, lefelé fordított pohár, valamint tányér. Így a gyerekek egy irányba haladnak és elkerülhető a torlódás. Általános iskolában, különösen az alsós tagozatosok étkeztetésénél célszerű könnyen használható szedőeszközöket alkalmazni. Az szedőeszközöket szükség szerint, de legalább fél óránként ajánlott cserélni. Élelmiszerbiztonsági szempontból szintén alapvető elvárás, hogy az étkezést követően a szennyezett eszközök és edények ne keresztezzék a kihelyezett ételek és a még sorban állók útját.
Az étel neve mellett kötelező feltüntetni az allergén összetevőket, a színezékeket és az édesítőszereket is (például: csalamádé édesítőszerrel). A biztonságos működéshez elengedhetetlen a konyhai személyzet, valamint a pedagógusok általi folyamatos felügyelet és a higiéniai előírások maradéktalan betartása. Az élelmiszerbiztonsági szempontokon túl figyelmet kell fordítani az élelmizerpazarlás mérséklésére. Korosztálytól függetlenül előfordulhat, hogy a svédasztalos rendszerben étkezők több ételt szednek, mint amennyit végül elfogyasztanak. Ugyanakkor a szabadszedéses menza egyben tanulási folyamat is, ami tájékoztató anyagokkal, mini kampányokkal és kreatív megoldásokkal hatékonyan támogatható.
És hogy mi okozhatja a nehézséget a sok előny mellett? Képzeljünk el egy tizennégy év alatti gyermeket, akinek húsz perce van arra, hogy zsibongó osztálytársai között sorban álljon, tálcát, evőeszközt vegyen, kiválassza, kiszedje, asztalához vigye ételét, majd két fogást elfogyasszon, ha éhes maradt, a módszer előnyét kihasználva repetát vegyen, mindeközben a kellő mennyiségű folyadékbevitelről is gondoskodjon, és még véletlenül se habzsoljon, mert a túl gyors étkezés árt az egészségnek.
Ha érdekel, milyen módon támogatja a gyümölcsfogyasztás egészségünket, ezt a cikket ajánljuk.