A 30 napos absztinencia jó lehetőség arra, hogy az emberek tudatosan átgondolják az alkohollal való kapcsolatukat, emellett megtapasztalják az alkoholmentesség rövidtávú pozitív hatásait.
Az elmúlt évtizedben több országban is megjelentek olyan kezdeményezések, melyek arra ösztönzik a résztvevőket, hogy egy hónapig teljesen tartózkodjanak az alkoholfogyasztástól (angolul „one-month alcohol abstinence campaigns” (OMACs)). Egy francia tanulmány azt vizsgálta, hogy milyen publikált adatok vannak ezekről a kampányokról, milyen arányban fejezik be sikeresen az egy hónapos „kihívást”, és milyen kárcsökkentő előnyökkel járhat a teljesítés.
A kutatás azt mutatta meg, hogy a résztvevők nagyobb arányban nők voltak, jellemzően magasabb iskolai végzettséggel és magasabb jövedelemmel rendelkeztek. A kihívásban szereplő embereket a kampány előtt magasabb italfogyasztási szint jellemezte, és nagyobb aggodalmat éreztek az alkoholfogyasztás egészségügyi következményeivel kapcsolatban. Tehát nem a „alkoholproblémával súlyosan küzdők" vettek részt kizárólagosan a kihívásban, hanem inkább az önmaguk részéről változtatni kívánó, tudatosabb fogyasztói réteg.
A tanulmány szerint a sikeres kampánybefejezés (azaz az egy hónapnyi absztinencia betartása) esetében az alábbi tényezők emelkedtek ki:
Az ELTE PPK kutatói az egyhónapos alkoholabsztinencia program, a Száraz November pszichés hatásait vizsgálták, azaz hogyan változnak a programban való részvétel során olyan, az alkoholabsztinencia szempontjából kulcsfontosságú mutatók, mint a sóvárgás és az ún. visszautasítási énhatékonyság. Ez a fogalom azt fejezi ki, hogy az egyén mennyire hiszi: képes ellenállni az ivásnak bizonyos helyzetekben, például amikor társasági nyomás éri. A kérdőíves vizsgálatban 31 fő vett részt, közülük 27-en sikeresen teljesítették a Száraz November kihívást, míg 4-en nem tudták megtartani az egyhónapos absztinenciát. Az eredmények rávilágíthatnak arra, hogy az alkoholmentességet támogató programokban kiemelt szerepe lehet a visszautasítási énhatékonyság fejlesztésének, emellett hangsúlyozzák a Száraz November kezdeményezés mentális egészségre gyakorolt potenciálisan pozitív hatásait is.
Magyarországon a Kék Pont Alapítvány indította el elsőként a Száraz November kampányt 2016-ban, azzal a céllal, hogy az önkéntes résztvevők 30 napra tudatosan mellőzzék az alkoholfogyasztást, így reflektáljanak saját viszonyukra a szeszes italokkal, és kipróbálják, milyen hatással lehet ez az életükre. Hazánkban az alkoholfogyasztás társadalmi és kulturális dimenziója jelentős: az alkoholt gyakran tekintik a társasági élet részének, bulik, összejövetelek kihagyhatatlan tartozékának. A kampány célja, hogy ezekre a társadalmi hatásokra rávilágítson. Ez egy önismereti, prevenciós és ártalomcsökkentő megközelítés, ahol a résztvevő saját tapasztalain keresztül tárja fel a viszonyát az alkohollal.
Az egy hónapos alkohol-absztinenciára ösztönző kampányok ígéretes eszközök lehetnek, hogy szélesebb lakossági szinten is hozzájáruljanak az alkohollal kapcsolatos károk csökkentéséhez. Ha a résztvevők nem is teljesítik az egy hónapos kihívást, már az a tudatos vállalás és az alkoholfogyasztás átgondolása is kedvező hatásokkal járhat az egészségre.
Ha érdekelnek tippek a testi-lelki egészségedért, ezt a cikket ajánljuk.