A legtöbb módosítás 2025. október 1-jén lép hatályba, néhány rendelkezés azonban későbbi időpontban válik érvényessé.
A Magyar Közlöny 2025. szeptember 29-i számában megjelent a 41/2025. (IX. 29.) BM rendelet több, az egészségügyi ellátást és a gyógyszertárak működését érintő jogszabályon változtat.
Az új szabályok értelmében módosul a gyógyszertárak működési rendjéről szóló 41/2007. (IX. 19.) EüM rendelet. Törlésre került az a korábbi átmeneti rendelkezés, amely a veszélyhelyzet idején felmentést adott a kórházi (intézeti) gyógyszertáraknak bizonyos előírások alól, amikor közvetlen lakossági ellátást is nyújtó egységet hoztak létre. A jövőben ismét az általános szabály érvényesül: fekvőbeteg-gyógyintézet telephelyenként csak egy ilyen egységet működtethet. A létesítés feltételei a következők: a fekvőbeteg-gyógyintézetben legalább 300 ágy álljon rendelkezésre, vagy a rendelőintézeti járóbeteg-szakellátást nyújtó szolgáltató legalább tíz különböző szakellátási formát biztosítson.
A pszichotróp (tudatra ható) anyagokat tartalmazó készítmények esetében az orvosok a jövőben kizárólag elektronikus vényen rendelhetik ezeket, kivéve a „pro familia” megjelöléssel (saját vagy családtag részére) történő rendeléseket. A korábban papíralapon felírt receptek még 90 napig kiválthatók. Változik a gyógyszerek kiadásának határideje is. Ha egy gyógyszer alkalmazási előírása a szokásos három hónapnál rövidebb időt határoz meg, akkor a gyógyszer csak ezen rövidebb időn belül adható ki.
A fokozottan ellenőrzött szerek (pl. bizonyos erős fájdalomcsillapítók, nyugtatók) rendelésére és kiadására vonatkozó szabályok is változnak. A jövőben a gyógyszer átvétele nemcsak aláírással, hanem személyazonosító igazolvány bemutatásával is igazolható, és a kiadási igazolás elektronikus formában is készülhet. Ez a módosítás 2025. november 28-án lép hatályba. Ha az EESZT (Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér) átmenetileg nem elérhető, a gyógyszer továbbra is kiadható papíralapú igazolás alapján, a személyazonosság igazolása mellett.
A gyógyászati segédeszközök (pl. vércukormérők, hallókészülékek, pelenkák) támogatott rendelésének szabályai is módosulnak. A vények érvényességi ideje mostantól naptári hónapokban értendő: általánosan 3 hónapig lesznek beválthatók, de legfeljebb az engedély érvényességének lejártáig. Ez a korábbi, fixen 90 napban meghatározott érvényességi idő helyett lép életbe. A méltányossági kérelemmel támogatott eszközök esetében is egységesen ez az időtartam érvényes. Ez a módosítás 2025. december 28-án lép életbe. Továbbá a vizeletfelszívó és székelési segédeszközökre vonatkozó szakorvosi javaslatok érvényességi ideje már nem fix 24 hónap, hanem addig tart, amíg az eszköz típusa és kapacitása megfelelő a beteg számára. Ha más típusú vagy nagyobb teljesítményű eszköz szükséges, új szakorvosi javaslatra lesz szükség. Ez a szabály 2025. november 1-jétől alkalmazandó.
Ha érdekel 5 könnyen betartható tipp az egészséges életmódért, ezt a cikket ajánljuk.