Az Iskola a táskámban című kötet nemcsak érzékenyít, hanem segít is: minden eladott példány bevételével az UNICEF munkáját támogatják az olvasók.
A világban jelenleg súlyos oktatási válság zajlik: több mint 250 millió gyermek és fiatal nem jár iskolába, és sokan közülük soha nem is jutnak hozzá az alapvető tudáshoz és készségekhez. Ez az arány a 6-16 évesek körében mintegy 16 százalékot ér el.
Bár az oktatáshoz való hozzáférés korábban javult (2015–2021 között 9 millióval csökkent az iskolán kívül lévők száma), ez a fejlődés nem volt egyenletes: például Szubszaharai Afrikában 12 millióval nőtt az iskolán kívül állók száma ugyanebből az idősávból. A COVID-19 miatti iskolabezárások is súlyos visszalépést hoztak: az oktatásból kiszakadt gyermekek és fiatalok aránya stagnált vagy növekedett. Sok országban alacsony a tanulók és diákok szövegértési és matematikai képessége, különösen alsós korosztályban. Az UNICEF adatai szerint a tanulási „szegénység” (amikor a gyermek nem tud legalább alapvető olvasási és számolási készségeket) globális probléma.
A helyzetet tovább súlyosbítják a fegyveres konfliktusok, a szélsőséges időjárási események és a szegénység. Az UNICEF számára az oktatás nemcsak alapvető gyermekjog, hanem eszköz is a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentésére. Különösen igaz ez a fejlődő országokra, ahol sok gyermeknek tanulás helyett dolgoznia kell, vagy egyáltalán nincs lehetősége részt venni az oktatás semmilyen formájában sem. Az UNICEF világszinten közel 264 millió gyermeknek segít az iskoláztatásban, köztük 63 millió kisiskolásnak és 32 millió lánygyermeknek. Válság- és konfliktushelyzetekben mobil osztálytermeket létesítenek, tanárokat képeznek, oktatási felszerelést biztosítanak annak érdekében, hogy minden gyermek – nemtől, társadalmi háttértől vagy vészhelyzeti körülménytől függetlenül – hozzáférhessen a minőségi, gyermekközpontú oktatáshoz.
A Móra Kiadó 75. születésnapját ünnepli, amely alkalomból az UNICEF Magyarországgal egy különleges közös alkotást hozott létre. Az Iskola a táskámban tíz kortárs magyar szerző történetén keresztül mutatja be a világ távoli szegleteiben élő gyerekek mindennapjait, olyan gyerekekét, akiknek gyakran elképzelhetetlen akadályokat kell leküzdeniük ahhoz, hogy tanulhassanak – mégis rendületlenül vágynak arra, hogy iskolába járjanak. A kötet szerzői Kertész Edina, Mészöly Ágnes, Miklya Luzsányi Mónika, Molnár Krisztina Rita, Szabó Imola Julianna, Tamás Zsuzsa, Várfalvy Emőke és Víg Balázs, a könyvet illusztrálta Török Eszter. Az UNICEF nemcsak a történetekhez adott inspirációt, hanem valós segítséget is nyújt a világ legnehezebb sorsú gyermekeinek: helyszíni munkájával és támogatásával lehetőséget teremt a tanulásra – amely az egyetlen út a szegénység, a betegségek és az egyenlőtlenségek leküzdéséhez. A 30. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál egyik különleges eseménye ennek a kötetnek a bemutatója lesz. A könyvbemutató keretében kerekasztal-beszélgetés is szerveznek, amelynek középpontjában az oktatás fontossága áll: szó lesz arról, hogyan formálja a tanulás a gyerekek életét, milyen jótékony hatással van személyiségük fejlődésére és jövőjük alakítására – hiszen az oktatás nemcsak tudást ad, hanem reményt és lehetőséget is egy teljesebb életre. A beszélgetés résztvevői között lesz: Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója, Kepes András, író, újságíró, Al Ghaoui Hesna, író, újságíró, Balatoni József – Jocó bácsi, történelemtanár, író és Lovász Andrea, a Móra Kiadó főszerkesztője.
Ha érdekel a fiatalok példamutatása a véradás terén ezt a cikket ajánljuk.