• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Telemedicina: az új korszak első eredményei?

Egészségpolitika MA 07:45 Forrás: Weborvos Szerző:
Telemedicina: az új korszak első eredményei?

Interjú Dr. Békássy Szabolccsal, a Háziorvosok Online Szervezetének elnökével.

Elnök úr, milyen hatása volt a koronavírus járványnak a telemedicina elterjedésére?

A koronavírus járvány egyik egyértelmű hozadéka az telemedicinális szolgáltatások térnyerése, nemcsak Magyarországon, hanem világszerte. Ez elhozta a betegutak jelentős átalakulását is, amire a telemedicinális szolgáltatásoknak valamilyen módon reagálniuk kellett.

Hogyan alakult Magyarországon a telemedicinális szolgáltatások jogi háttere?

Itthon a 60/2003. ESZCSM rendelet módosításával, a COVID pandémia idején született meg a telemedicinális szolgáltatások nyújtásának jogi alapja, ami tulajdonképpen a személyes orvos-beteg találkozással járó ellátás formák mellett bevezette a telemedicinális szolgáltatások körét, és meghatározta azt, hogy az egészségügyi szolgáltatóknak a telemedicinális ellátás rendjét meg kell határozniuk. Továbbá, egyéb jogszabályok rendezik majd a telemedicinális szolgáltatások részletszabályait. Ez a jogalkotási folyamat jelenleg még tart, pár hónapon belül várható, hogy kijönnek az ezzel kapcsolatos részletszabályok.

Milyen jelentősége van a telemedicinális szolgáltatásoknak az alapellátásban?

Az alapellátásban is jelentős betegforgalom-növekedést okozott a COVID pandémia. Meglepő módon a járvány lecsengését követően sem mérséklődött, sőt, napjainkban még az akkori légúti esetszámok által jelentősen megnövelt betegforgalmat is meghaladjuk. Ennek elsődleges oka a járóbeteg-szakellátás nehezebb hozzáférhetőségében, másrészt a betegek körében továbbra is cirkuláló egyéb légúti megbetegedések számában keresendő.

Mennyire elterjedtek jelenleg a telemedicinális ellátások Magyarországon?

A betegforgalmi adatok alapján jelenleg a telemedicinális ellátások a teljes forgalom 10-15 százalékát teszik ki. A pontosabb adatok felmérése érdekében egzaktabb jelentési kultúra elvárt a háziorvosok részéről is, hiszen a valóságban ez az arányszám a jelenlegi adatoknál is biztosan magasabb, hiszen számos esetben a telemedicinális ellátások nem kerülnek jelentésre a NEAK felé.

Milyen előnyökkel jár a telemedicina a betegek és az orvosok számára?

Ebben a szolgáltatási környezetben kiemelt jelentősége van annak, hogy a jó minőségben biztosított telemedicinális szolgáltatások is elérhetőek legyenek, a betegek és az egészségügyi szakemberek számára egyaránt. Egy jó példa erre a kardiológus szakma és a háziorvos szakma között a közelmúltban kialakuló, egyre szorosabb együttműködés. A háziorvos a szakorvossal a teljes, natív felvétel alapján tud konzultálni, hiszen az ő gépén ugyanaz látható, mint a háziorvosén. Ezen együttműködés keretén belül elsőként Egerben, Szilágyi Attila főorvos úr koordinálása mellett, a TSO Medical szakmai és informatikai támogatásával alakult ki egy olyan telemedicinális együttműködés a térség háziorvosai és kardiológusai között, amelynek egyértelmű nyertesei a betegek. Hiszen a betegek kardiológiai problémáinak megoldásában egy hozzáférhető és modern szolgáltatást jelent. Egyértelmű nyertesei ennek az együttműködésnek a kardiológus és háziorvos kollégák is, hiszen az értékes orvos-beteg találkozások idejét növelhetik meg, amellett, hogy a telemedicinális szolgáltatásokkal biztosítható eseteket minőségi módon látják el.

Mennyire befolyásolja a telemedicina az orvos-beteg kapcsolat minőségét?

Régebben azt gondoltuk, hogy a telemedicinális ellátások széles körű elterjedése az orvos-beteg kapcsolatok elhidegülésének veszélyét is magában hordozta, de mára egyértelműen körvonalazódik, hogy a telemedicinális konzíliumon keresztül megvalósuló könnyebb hozzáférhetőség, az otthonról, digitálisan elérhető háziorvosi ellátásformák arányának növekedése még javíthat is a betegelégedettségi mutatókon. Amennyiben egy-egy praxisban jól kontrollált módon valósul meg a személyes jelenléttel és telemedicinális ellátással járó orvos-beteg találkozások aránya, úgy egyértelműen javul a háziorvosi ellátás minőségeét.

Milyen hatással van a telemedicina az orvos-szakorvos kapcsolatra?

Egyértelműen javult, hiszen korábban nem volt élő kapcsolat az alapellátás és a kardiológiai szakellátás között. A telemedicina elterjedése előtt ez egyáltalán nem létezett. Ennek megvalósulása egyértelmű többletet jelent, és a háziorvosok legfrissebb kardiológiai szaktudása is javulhat.

Ha jól sejtjük, a HAOSZ-t ezen célok megvalósítása érdekében hozták létre?

Pontosan, a HAOSZ megalapításának egyik oka az volt, hogy az innovatív ellátási formákat, digitális megoldási lehetőségeket elérhetővé tegye a háziorvosi közösség, úgy a betegek, mint a háziorvos kollégák és a szakorvosi kör számára. Ezért támogatunk minden hasonló kezdeményezést.

Kapcsolódó hírek