Új kezdeményezés indult általános-, és középiskolások számára, hogy pályázat útján kerüljenek közelebb a való élethez.
A kisgyermekek idegrendszerére és a kamaszok pszichéjére egyaránt rossz hatással van a túlzott képernyőhasználat. A kampány szervezői arra biztatják a csatlakozó iskolák tanulóit, tanárait és a szülői közösséget, hogy az "Out!" applikáció segítségével gyűjtsenek iskolájuk neve alatt képernyőhasználat-mentes időt.
A november 3-án induló, közel egy hónapig tartó Analóg November célja, hogy az online jelenlét helyett a gyerekek minél több valós (offline) élményt szerezzenek. A pályázat során a résztvevők az egyetemisták által fejlesztett Out! mobilalkalmazást használják majd arra, hogy telefonmentes perceiket regisztrálják, és az így összegyűjtött időt mindenki hozzárendelheti a saját iskolája nevéhez. A legtöbb offline időt gyűjtő oktatási intézmények 3 kategóriában (kistelepülési, városi és fővárosi iskolák) értékes nyereményeket vehetnek majd át. Az Analóg November széleskörű szakmai összefogás nyomán, a Szent István Intézet, az a Kapcsolj ki! mozgalom és az Out! csapatának együttműködésében valósul meg. Az akció szakmai partnere a Bethesda Gyermekkórház, a Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége és az Oktatási Hivatal, a kezdeményezést ugyanakkor piaci szereplők, többek közt a Libri és a Decathlon is támogatják.
A gyerekek képernyőidejének csökkentése mindannyiunk felelőssége, és ennek sikeréhez a szülők, pedagógusok és gyerekekkel foglalkozó szakemberek együttműködésére van szükség. „Az egészen kicsi gyermekek a szülő, különösen az anya tekintetéből és mimikájából tanulják meg a figyelem irányítását, az érzelemszabályozást és a kapcsolódást. Ehhez elengedhetetlen a rendszeres, kölcsönös szemkontaktus és az egymásra figyelés” – mondta Kepe Nóra társadalomkutató, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatója október 6-án a Szabadulj ki az életre! nevet viselő, a fiatalokat érő digitális ártalmakról és azok csökkentésének lehetőségeiről szóló konferencián.
A Szent István Intézet és a Kapcsolj ki! mozgalom által szervezett eseményen kiderült: bár a túlzott képernyőhasználat minden életkorban negatív hatású lehet, a 3 év alatti gyermekek idegrendszeri érését mindenfajta képernyőhasználat negatívan befolyásolja. „A kisgyermekkori fejlődésben a szabad mozgás és a játék elsődleges szerepet tölt be. A túl sok ülve, képernyő előtt töltött idő a gyerekek alvási és étkezési ritmusának megváltozásához és a nagymozgások elmaradásához vezet – márpedig mindez a finommotorikus készségek fejlődéséhez is elengedhetetlen” – magyarázta Várfalvi Marianna, a Magyar Védőnők Szakmai Szövetségének elnöke.
A digitális eszközök mértéktelen használata nemcsak a kisgyermekekre, hanem a serdülőkre is komoly negatív hatással lehet. A még alakulóban lévő identitású tinédzserek esetében a közösségimédia-platformokon tapasztalható folyamatos társas összehasonlítás torzíthatja az önképet, ami testképzavarhoz és szorongáshoz vezethet. Emellett növelheti a különböző függőségek és a szerhasználat kialakulásának kockázatát is. Az Analóg November kampány célja az online térben tötlött idő visszaszorítása, továbbá ösztözözni a gyerekeket az offline időtöltések tartalmas, a testi-lelki egészségüket és szociális fejlődésüket támogató eltöltésre.
Ha érdekel a képernyőhasználat hatásával fogalkozó írásunk, ezt a cikket ajánljuk.