Bár csábító érzés jelentős összegeket megtakarítani a nagyobb kiadásokon, az akciós napok könnyen válhatnak a stressz, a túlköltekezés és az elhamarkodott döntések időszakává.
A Black Friday-t sokan az olcsóbb vásárlás lehetőségével azonosítják, azonban ha kizárólag a vásárlásra összpontosítunk, annak nemcsak pénzügyi, hanem fizikai és mentális egészségünkre is kedvezőtlen hatása lehet.
A Black Friday minden évben az amerikai Hálaadást követő péntek, vagyis november negyedik péntekje, ami Magyarországon a karácsonyi vásárlási szezon nyitányának számít. Az adventet megelőző kedvezményes vásárlási időszak jó lehetőségnek tűnik, azonban arra ösztönözhet bennünket, hogy olyan dolgokra is költsünk, amiket talán nem engedhetünk meg magunknak vagy amikre nincs is szükségünk. A kereskedők célja, hogy az ünnepi vásárlások már november második felében beinduljanak. A Black Friday-t Magyarországon különösen az online áruházak tették ismertté, és kifejezetten digitális vásárlási kampányként terjedt el 2010 óta.
A Black Friday különösen kockázatos lehet az érzelmi alapú vásárlóknak: stressz, magány vagy bizonytalanság esetén sokan impulzív vásárlásokba menekülnek, hogy rövid ideig jobb kedvre derüljenek. Ez a viselkedés azonban gyakran adósságspirálhoz vezethet, mert a szerzett öröm gyorsan elmúlik, és ismét költésre ösztönöz. Mivel az akciók csak rövid ideig érhetők el, könnyen kialakulhat a „lemaradástól való félelem”, ami további nyomást helyez a vásárlókra. A pszichológusok szerint a kereskedők tudatosan használják ki ezt az érzelmi sebezhetőséget sürgős akciókkal. A probléma kezelésére javasolt módszer az ún. „PAUSE”-technika alkalmazása, amely segít tudatosabban dönteni a vásárlásokról. A technika célja a reflexszerű költekezés megszakítása és a racionális mérlegelés visszaállítása. A "PAUSE" egy mozaikszó, alkalmazása lépésről lépésre a következő módon történhet:
P – Pause (Állj meg!): Mielőtt megvennél valamit, tarts néhány perc szünetet. Ne reagálj automatikusan a kedvezményre vagy sürgetésre!
A – Acknowledge (Ismerd fel az érzést!): Figyeld meg, milyen érzelmi állapotban vagy: stresszes, unatkozol, magányos vagy jutalmazni akarod magad? Ez segít elkülöníteni az érzelmi és a valós szükségleteket.
U – Understand (Értsd meg a motivációt!): Tedd fel a kérdést: Miért akarom ezt megvenni? Valóban szükségem van rá, vagy csak a kedvezmény vonz?
S – Step back (Lépj hátra!): Értékeld újra a helyzetet, hasonlítsd össze más alternatívákkal, ellenőrizd az árat, vagy halaszd el a döntést 24 órára!
E – Evaluate (Értékelj és dönts!): Gondold végig, hogy a vásárlás illeszkedik-e a pénzügyi céljaidhoz és valódi igényeidhez, csak ezután dönts tudatosan!
A karácsony előtti időszakban elérhető árengedmények sokak számára jelentenek segítséget és megtakarítást. A webáruházakat és boltokat elárasztó kedvezmények azonban csak akkor szolgálják valóban a fogyasztók érdekeit, ha a vállalkozások ezeket tisztességesen és átlátható módon kínálják. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tapasztalatai azt mutatják, hogy a Black Friday előtti hetekben a kereskedők gyakran élnek különféle praktikákkal, hogy kihasználják a vásárlási láz felerősödését. Gyakran hirdetnek látványos, akár „80–90%-os” kedvezményeket, amelyek valójában csak néhány, vagy sokszor egyáltalán nem elérhető termékre vonatkoznak. Előfordul az is, hogy az akciókat csupán „csaliként” alkalmazzák, korlátozott készlettel rendelkező termékekre, vagy sürgető üzenetekkel gyakorolnak pszichés nyomást a vásárlókra.
A GVH idén is tájékoztató kampányt indít a Black Friday közeledtével. Ennek részeként a közösségi- és videómegosztó felületeken közzétett videósorozattal segíti a magyar fogyasztókat abban, hogy vásárlási döntéseiket átgondoltan, lehetőség szerint környezettudatos módon hozzák meg.
A GVH a következőket tanácsolja a fogyasztóknak:
A GVH évek óta kiemelten ellenőrzi a Black Friday alatti árazási gyakorlatokat, mivel ilyenkor gyakoriak a megtévesztő akciók.
Források:
Ha érdekel, melyek a legmeredekebb tévhitek a meditációval kapcsolatban, ezt a cikket ajánljuk.