• nátha
    • Itt az ősz, már támadnak a vírusok

      Itt az ősz, már támadnak a vírusok

    • A gyakori fülbetegségektől is megóvhat  a helyes orrfújás

      A gyakori fülbetegségektől is megóvhat  a helyes orrfújás

    • Honnan ismerhetjük fel a nátha szövődményét?

      Honnan ismerhetjük fel a nátha szövődményét?

  • melanóma
    • Itt az éves anyajegyszűrés ideje!

      Itt az éves anyajegyszűrés ideje!

    • Esztétikai probléma, vagy rákmegelőző állapot?

      Esztétikai probléma, vagy rákmegelőző állapot?

    • Nagykanizsán több százan vettek részt a melanóma-vizsgálaton

      Nagykanizsán több százan vettek részt a melanóma-vizsgálaton

  • egynapos sebészet
    • Lassan elkészül az orosházi kórház egynapos sebészeti részlege

      Lassan elkészül az orosházi kórház egynapos sebészeti részlege

    • Több műtétet vállalnának az egynapos sebészetek

      Több műtétet vállalnának az egynapos sebészetek

    • Egynapos sebészet: felmérés és tanulságok

      Egynapos sebészet: felmérés és tanulságok

Sikertelen kalóriadiéta

Orvos válaszol Szerző:

jelige:Sikertelen kalóriadiéta

Tisztelt Doktor úr/Doktornő!

egy kedves hölgyismerősöm kb. 5 év alatt keletkezett túlsúllyal (115 kg /160 cm) a segítségemmel kalóriadiétába kezdett, 1600 kcal-s napi étrenddel, heti 1/2 kg fogyással számoltunk, ami 2,5 hónap alatt kb. 5 kg-ot eredményezett volna...

... Bár a javasolt klasszikus diétás elveket nem tudta követni (sok saláta, gyümölcs, fehér hús, hal, teljes kiőrlésű szénhidrát, sok víz), mivel erősen édesszájú, így sok finomított szénhidrátot evett, de azokat arányosan csökkentett mennyiségben, hogy a kalóriaértékeken belül maradjon. A fogyasztott szénhidrát/zsír/fehérje arányai nem voltak szélsőségesek (55%SZ-15%F-30%ZS), klasszikus magyar táplálékokat evett, csak kevesebbet. Általában kevés hús volt benne, inkább gabonafélék, tészták, főzelékek. Kevés mozgás is volt, heti 2x 30-40 perc, lépcsőzés, biciklizés. Étrendkiegészítőt nem szedett.
Az ételeket kalóriatartalmát egy online rendszerben naponta írta, ezeket átnéztem, átlagosan napi 1450 kcal-t fogyasztott, tehát a diétát tartotta.
Az eredmény lehangoló volt, talán 2 kg fogyás jött össze (titkon én 6-7 kg-ra is számítottam), de ez is ingadozóan, lehet, hogy ennyi sem.
Azonos módszerrel, én könnyen fel-le mozgatok magamról 6-8 kg-ot (mindkettőre volt már szükségem, speciális okokból), így teljesen értetlenül állok a dolog előtt, bár nem vagyok szakember, csak amatőr sportoló.
Nehéz lenne elhinni, hogy a hölgy tudatosan nem ír be titokban fogyasztott édességeket, csak mert szégyelli, bár már erre is gondoltam.
Létezhet olyan jelenség, hogy az arányaiban magas finomított szénhidrátbevitel, az egyébként alacsony kalóriabevitel mellett belassít vagy meggátol egy diétát? Vagy előfordulhat olyan anyagcsere gond, ami alacsony kalóriabevitel mellett sem eredményez jelentős fogyást? Létezik olyan jelenség, hogy ilyen túlsúly mellett a szervezet valahogyan jobban védekezik és képes annyira belassulni, hogy jobban megtartsa a súlyt?
Sajnos a hölgy egyelőre szakemberhez nem akar elmenni, emiatt próbálok online tanácsot kérni, hátha valamit alapvetően rosszul gondolunk.
Válaszát előre is köszönöm, tisztelettel,


VÁLASZ


Tisztelt Kérdező!

Elképzelhető, hogy a hölgy nem fogyasztott elegendő mennyiségű energiát, azaz az elfogyasztott energia mennyisége kevesebb, volt, mint az alapanyagcseréje.
Ebben az esetben megindul a kezdeti fogyás, de egy idő után megáll és a szervezet raktározza a bevitt energiát. Az energiaszegény étrend egyik legfőbb eleme az egyszerű szénhidrátok (méz, cukor, édességek, csoki, süti, fagyi stb.) teljes elkerülése. A kedvelt ételek csökkentett mennyisége is kezdetben kedvező lehet, de az energiaszegény diéta (ami egyénre szabott) kerüli a magas zsír-t és szénhidrát- tartalmú élelmi anyagok, ételek fogyasztását.
Nem írta, hogy a hölgyismerőse egészséges-e, mert bizonyos betegségek miatt is megállhat a testtömeg csökkenés.
Javasolnám, hogy ismerőse írjon le egy hetes étkezési naplót, melyben leírja mikor mit és mennyit evett. Szakember ki tudja ebből számolni a bevitt energia- és makrotápanyag mennyiségét.

Üdvözlettel:Polyák Éva

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink