• nátha
    • Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

      Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

    • Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

      Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

    • A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

      A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

  • melanóma
    • Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

      Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

    • A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

      A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

  • egynapos sebészet
    • Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

      Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

    • Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

      Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

    • Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

      Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

Tisztelt Doktor Úr!/Nő!
Egy évvel ezelőtt, édesanyám temetését követően vettem észre, hogy a nagylábujjmon fehér foltok jelentek meg. Rövid időn belül, elkezdtek hosszan a körömházam irányába terjedni, a köröm végénél még el is színeződtek, furcsa lilás-feketés mély foltokban. Az a része mostanra levágódott ...

... maradt a fehér, egyre szélesebb hosszanti csík. Azonnal a gyógyszertárba mentem, ahol kaptam egy NEOLAQUE nevezetű körömecsetelőt. Ezt használom már egy éve. Az elején úgy tűnt, hogy megállt ennek, a gombának (?) a terjedése, és már majdnem teljesen lenőtt a fertőzött körmöm, amikor is, az idén nyáron, egy évvel későbben ismételzen elkezdett agresszívan támadni ez a furcsa fehér egyre a köröm közpén szélesedő hoszanti folt. Még mindig gyógylakkozom, de úgy tűnik, hatástalanul. Bejelentkeztem bőrgyógyászatra, ahol az idős orvos ránézésre felállított egy diagnőzist, megállapította, hogy ez egy makacs körömgomba, amitől csakis gygyszeres kezeléssel tudunk megszabadulni. Felírta a Terfin 250 nevű orvosságot, aminek receptje itt van előttem. Az elmúlt hónapokban-hetekben súlyos cukorszint csökkenéseim vannak. Magyarázata egyenlőre nincsen, az eddig elvégzett vizsgálatok eredménye mind negatív lett. Viszont bizonyos időnként délután, ebéd után 2-3 órával, vészesen csökken a cukrom, ez mérésekkel igazolt. Volt olyan eset, hogy 1,2-ig ment le. A kérdésem az volna, hogy ebben a bizonytalan szituécióban, amikor még mindig nincsen a cukorszint csökkenésemre konkrét diagnózis, viszont folyamatosan puffadt vagyok és érzékeny a hasam, néha fájdalommal is küszködöm, amire ma azt mondták a meglévő bajhoz párosulhat egy IBS is, szedhetem-e a részemre felírt gyógyszert a körömbomba leküzdésére? Azzal ijjesztgetnek, hogy tönkre fogja tenni a májamat, vesémet. Az elmúlt napoknan, már a jobb kezem mutató és középső ujján is megjelentek fehér foltok a körmömöm. Ezeket is azonnal leecsetelem. Kétségbe vagyok esve, mert meglehetőse rosszul érzem magamat, de ezek a körömelváltozások tovább fokozzák rossz közérzetemet.


VÁLASZ


A kérdésére csak általánosságban tudok válaszolni. A szájon át szedhető gombaellenes szerek rendszerint okozhatnak átmeneti, részleges májkárosodást. Mivel nem írta meg, milyen gyógyszert írtak fel, közelebbit nem tudok mondani. Úgy vélem, először a vércukor csökkenést előidéző állapotot kell tisztázni, addig a régóta fennálló körömelváltozás kezelése halasztást szenvedhet. Meg kell jegyeznem, hogy belgyógyászati (vércukor probléma) betegségek bizonyos esetekben okozhatna körömelváltozást is. Az bizonyos, hogy a nem megfelelő kezelés esetén a gombafertőzés során is kialakulhat a gomba ellenállóképessége a gyógyszerrel szemben és a kórképet is jelentősen befolyásolja, ami a pontos diagnózist megnehezíti, esetleg lehetetlenné teszi. Ezért általában helyesebb a - minden tiszteletem a gyógyszerészeké - az orvosi vizsgálatot, javaslatot követni, első sorban a szakorvosokét (bőrgyógyász).

Lapszemle

Legolvasottabb cikkeink